IranIDA

آموزش نرم افزار مدیریت دانلود Internet Download Accelerator
IranIDA

در این وبلاگ سعی می شود بتدریج مباحث و آموزش های مقدماتی و پیشرفته مرتبط با نرم افزار مدیریت دانلود Internet Download Accelerator (یا به اختصار IDA) قرار داده شود. اگر برای اولین بار قصد استفاده از این نرم افزار را دارید توصیه می شود برای شروع آموزش با مراجعه به بخش بایگانی از قدیمی ترین پست این وبلاگ شروع کنید.



IranIDA

آموزش نرم افزار مدیریت دانلود Internet Download Accelerator


چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۵۱ ب.ظ

بدون شک بارها با مشکل دانلود ناتمام نرم افزار یا فیلم و... روبرو شده اید. علت این مسئله می تواند ناشی از قطع ارتباط شما با سرور یا منقضی شدن لینک دانلود باشد. در اینگونه موارد اگر بتوانید به لینک کمکی در سرورهای دیگر یا حتی خود آن سرور دست پیدا کنید، تنها نرم افزاری که می تواند دانلود ناتمام شما را از جایی که متوقف شده ادامه دهد، IDA است (حتی اگر دانلود ناتمام قابلیت Resume نداشته باشد چشمک). دانلود منیجر توانمند IDA نرم افزاری است، که می تواند این کار را برای شما بصورت دستی یا خودکار انجام دهد. حالت خودکار جایگزینی لینک دانلود برای زمانی که به کامپیوتر دسترسی ندارید (مثل دانلود های شبانه)، بسیار مفید است، بدین شکل که اگر ارتباط با لینک اصلی (اول) دانلود قطع شود، نرم افزار بصورت خودکار دانلود را از لینک کمکی دوم و... ادامه می دهد. برای آموزش این قابلیت بسیار کاربردی ادامه این نوشتار را با دقت مطالعه کنید.

برای هر دانلود در نرم افزار IDA، علاوه بر لینک اصلی (main) که از آن دانلود می کنید، می توانید از تعداد نامحدودی لینک های کمکی دانلود (mirrors) استفاده کنید. همچنین می توانید در طی دانلود، لینک ها را به صورت دستی تعویض نمایید. البته نرم افزار توانمند IDA، در حین دانلود چنانچه نتواند دانلود رو از لینک اصلی ادامه دهد، به‌طور خودکار دانلود رو از لینک های کمکی که شما تعریف کرده اید، ادامه می دهد.

روش استفاده از این قابلیت را با یک مثال پی می گیریم:
فرض کنید می خواهیم قسمت اول مستند کیهان با حجم 197 مگابایت که در سه سرور زیر بارگذاری شده را دانلود کنیم:
RodFile | UploadBaz | HexUpload

برای این منظور ابتدا دانلود رو از سرور Rodfile به عنوان لینک اصلی شروع می کنیم. حالا برای اینکه لینک های کمکی دو سرور UploadBaz و HexUpload در پنجره دانلود وارد کنیم، بر گزینه properties کلیک می کنید و در پنجره جدیدی که باز می شود، به تب Mirros می رویم. برای اضافه کردن هر کدام از لینک های کمکی کافی است بر دکمه Add کلیک کنیم و سپس تائید نماییم. در انتها برای ذخیره تمام تغییرات بر روی گزینهOK کلیک می کنیم.


حالا در حین دانلود قسمت اول مستند کیهان هر جا نرم افزار ارتباطش با سرور اصلی (Rodfile) قطع شد، به صورت خودکار و به ترتیب به سراغ لینک های کمکی سرورهای UploadBaz و HexUpload می رود.

نکته مهم: اگر فایلی برخلاف مثال بالا فقط در یک سرور مثلاً RodFile بارگذاری شده و لینک دانلود مثلاً برای 24 ساعت معتبره و دانلودتون مثلاً تا 90 درصد رسیده، ولی لینک دانلود بعلت عبور از زمان مجاز منقضی شده؛ شما می توانید لینک جدید رو دوباره با مراجعه به همان سرور یعنی RodFile دریافت و بصورت دستی جایگزین لینک قبلی کنید تا 10% بقیه هم دانلود بشه. ( اگر آدرس سرور را برای مراجعه مجدد نمی دانید، مطابق شکل زیر به تب General مراجعه کنید و در لینک مقابل عبارت Referer را کپی کنید و در آدرس بار مرورگر خود Paste کنید.)


شناسایی پرسرعت ترین لینک ها:
اگر مطابق شکل زیر در تب Mirros دقت کنید، با کلیک بر آیکن Check proximity یا Ping نرم افزار IDA اعدادی بر حسب میلی ثانیه (ms) را در ستون proximity نشان می دهد (پینگ به زبان ساده , زمان رفت و برگشت دیتا از سیستم شما به سیستم دوم (سرور) هست.که هدفش هم تست میزان دسترسی شما به سیستم دوم یا همون سرور هست). البته توصیه می کنم چند بار روی این آیکن کلیک کنید تا به اعداد دقیق تری برسید. جالب است بدانید هر چه عدد proximity لینک کوچکتر باشد، آن لینک سرعت دانلود بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.
همچنین شما می توانید با فلش های بالا و پایین همین پنجره ترتیب لینک ها بصورت دستی عوض کنید یا با کلیک بر روی گزینه As main، پرسرعترین لینک کمکی را بعنوان لینک اصلی انتخاب کنید. فقط دقت کنید، برای ذخیره تغییرات که انجام دادید، حتماً بر گزینه Ok کلیک کنید.


در این مثال براساس اعداد ستون proximity و با استفاده از گزینه As main، من سرور UploadBaz را با عدد 147ms بجای سرور RodFile  با عدد 223ms بعنوان سرور اصلی و سریعترین سرور انتخاب کردم و لینک های کمکی را هم با فلش های بالا و پایین براساس سرعت شان، دوباره مرتب کردم و در نهایت برای ذخیره تغییرات بر گزینه Ok کلیک کردم.

توجه مهم : اگر در ستون proximity عبارات Time out ظاهر شود، آن لینک باطل شده است و باید جایگزین شود. البته توصیه می کنم چند بار روی این آیکن Check proximit کلیک کنید تا از منقضی شدن لینک مطمئن شوید.


مطالب مرتبط:

- تنظیمات حداکثر سرعت ممکن دانلود در IDA

- روش کرک کردن IDA

- یک سری تنظیمات مفید اولیه پس از نصب IDA

- روش های دانلود در IDA

- حل مشکل به هم ریختگی فونت در IDA

- دانلود بخشی از فایل ZIP بوسیله IDA

- ادامه دانلود ناتمام با استفاده از لینک های کمکی (Mirrors)

تهیه پشتیبان گیری پیشرفته از دانلود های ناتمام در IDA

- معرفی پلاگین های IDA

- تنظیمات پراکسی سرور

- بررسی افزونه های IDA در فایرفاکس + دانلود ویدئو آنلاین

- بررسی افزونه IDA در مرورگر گوگل کروم + دانلود ویدئو آنلاین

- بررسی افزونه IDA در مرورگر اُپرا + دانلود ویدئو آنلاین

- روش نصب و تعویض پوسته ها (Skins) در IDA

- قسمت های مختلف IDA

- مقایسه نرم افزارهای مدیریت دانلود (دانلود منیجرها)

نظرات  (۲)

۱۷ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۴۱ جواد جورسرایی
با سلام و درود
وبلاگ بسیار جامعی در رابطه با IDA دارید اگر با شرکت سازنده توافق کنید و یک فایل راهنمای فارسی جامع در نرم افزار بکار ببرید موفقیت بیشتری پیدا می کنید
بسیار لذت بردیم از مطالب شما
فقط یک نظر انشاء الله سازنده : تصاویر کوچک و بی کیفیت هست و قابل بزرگنمایی نیست
با تشکر از توجه شما
پاسخ:
بسیار ممنون از حسن نظر شما. یه سری آموزش دیگه در دست تهیه هست، که سر فرصت منتشر می شوند. از راهنمایی جنابعالی سپاسگزارم. موفق باشید. در ضمن برای نمایش با کیفیت تصاویر کافی است یکبار بر روی هر تصویر کلیک بکنید.

عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی